tovesutopia.blogg.se

Projekt v. 18 - UTVÄRDERING

Maxpoängen där tillagning, smak och utseende bedömdes på en skala 1-10, är maxpoängen 10.
Vad gäller tillagningen vet jag att jag skrev fel siffror, eftersom 10 borde vara "enklast = bäst" men där hade jag vänt på skalan vissa gånger, fråga mig inte varför...

Bedömnigen:

1. Vinnaren är stekt ris med kräftstjärtar och mango med sina 22 poäng.
2. Sedan kommer wok med fläsk och nudlar tätt inpå med 21 poäng.
3. Efter det kommer apelsinlax och spenatmos med 20 poäng.
4. Kycklingspett och laxlasagne kommer på samma plats med 18
5. Grillad kassler med svamprisoni - 13 poäng
6. Den stackars renskavs-yakinikun med couscous och vinbärscréme får bara en 10:a med sina udda smaker och färger.
 

  • Anledningen till att vinnaren passar som vinnare, är att smakerna verkligen passade ihop, bara man hade sweet chili såsen till. Dessutom var den nyttig och enkel att göra, och färgglad och fin att se på. Rekommenderas starkt!

  • Andraplatsen gick till woken med fläsk och nudlar som smakade enkelt och okonstlat. Rätten var väldigt god och egentligen ganska felfri, tillsammans med sweet chili sås... ytterligre en gång.

  • Apelsinlaxen med spenatmoset var gott, möjligtvis var apelsinsmaken lite fel ihop med moset... :)



Utvärdering av projektet...

Jag ville bli bättre på att laga mat. Är jag det?
- Ja.
ag har provat en hel del rätter och förstår lite mer. Jag vet mer om kryddning, om olika råvaror och vågar kanske ta ut svängarna lite mer nu. Eftersom jag är såpass grön ännu, så kan jag ju glatt säga att jag blivit en aning mer säker på det jag gör, oavsett hur maten har blivit.

Var det värt mödan?
- Ja, det måste jag säga.
Även om det tog mycket tid att både planera, laga mat, fotografera och blogga, så var det värt det. Jag hade ändå rätt kul! :)

Vad kunde jag ha tänkt mer på...? 
- ATT DET TAR TID!
Jag fick sänka kraven lite på mig själv efter ett par dagar, vilket ni märkte genom att inläggen blev mindre ambitiöst strukturerade. :) 

Vad kan jag tänka på inför nästa projekt?
- Planera in max en timma per dag på projektet.
Mer än så blir väldigt mastigt. Det tröttnar man på, och det känns som att projektet tar över hela livet, istället för att ingå som en kul ingrediens i en stor gryta av annat kul! ;)

YEY! I did it!



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback