tovesutopia.blogg.se

Projekt vecka 18 - dag 7

Nu kommer den sista utvärderingen, om än en dag för sent. IMORGON KOMMER BILDEN, jag har problem med bilderna på blogg.se just nu. :)

Jag har lagat kycklingspett med äppelbulgur.

Tillagning: 7 (en aning krångligt med tanke på alla småsaker som ska göras..? :D)
Smak: 6
Utseende: 5
 
 


3 dl bulgur
500 g kycklingfiléer
5 dl äppeljuice (utspädd)
500 g squash/zucchini
1,5 dl saltade cashewnötter
olja till stekning
salt
2 dl créme fraiche (10 %)
1 tsk garam masala
 
 Ser inte mycket ut för världen, men det var heeelt okej.


Jag mätte upp bulgur och äppeljuice i en kastrull och lät detta koka tills vätskan ångat bort. Medan detta blev klart blandade ihop créme fraichen med garam masala, och delade sedan upp créme fraichen i två olika skålar. I den ena tillsatte jag en halv tesked salt. I den andra ett kryddmått salt.
 
Ugnen satte jag på 225 grader, och sedan skar jag kycklingen i små lagom bitar för ett grillspett, och lade dem i den mest saltade créme fraichen. Bitarna trädde jag på grillspett och lade på en plåt med bakplåtspapper. Det krävdes runt 10 minuter innan kycklingen var klar.
 
Jag stekte till zucchinin under fem minuter, och såg till att salta dem ordentligt under tiden. Bulgur, zucchini och jordnötter blandades ihop till en röra. Klart. :)

Äppelbulgur, kycklingspett och så créme fraichen med den mindre mängden salt... Gott! 
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback