tovesutopia.blogg.se

Projekt vecka 18 - Dag 4

Den här dagens inlägg blir inte lika fancy, eftersom jag inte orkar lägga ner tid på layout. :)

DAG 4: Wok med fläsk och nudlar! 

Den här rätten var faktiskt riktigt god. Med rätt tillbehör (sweet chili sauce, som även andvänds i rätten) hamnar
den enligt mig i samma klass som laxlasagnen jag gjorde härom dagen! :) Gott betyg.

Tillagning: 2 - en enkel rätt! :)
Smak: 7 - gottgott, kanske hade en ytterligare/annorlunda smak gjort rätten bättre?
Utseende: 6 - ser inte proffessionellt ut, men gott.
 

Ingredienser
300 g kött - jag använde grytbitar av fläsk som jag skar i mindre bitar.
1 msk rapsolja
100 g champinjoner
2 dl vatten
3 msk oyster sauce eller hoisin sauce
1 msk sweet chili sauce
1,5 hönsbuljongtärning
150 g babyspenat
100 g champinjoner
250 g äggnudlar
 
Såhär gjorde jag:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Det första jag gjorde var att steka köttet i rapsoljan.        2. Sedan stekte jag svampen under ett par minuter.
    Bitarna hällde jag över i en skål bredvid så länge.
 
       
3. Över den stekta svampen smulade jag ner           4. Köttet hälldes tillbaka i grytan och babyspenaten       
    buljongtärningen och stekte i en minut. Sedan          blandades i. Allt värmdes upp. Klart för att serveras
   hällde jag på vatten, oyster sauce, sweet chili           med äggnudlar. (Vilka är klara på 5 min!)
   sauce och lät det puttra lite.
 
 
Och här är den färdiga rätten. Föreslår att ni droppar på lite sweet chili sauce på, utan den smakar rätten nästan lite trist. MED den får rätten en klar 7:a vad gäller smak. Riktigt god wok! :-) Prova gärna att droppa över lite oyster sauce med, den har en härligt rökig och söt sojasmak.

 
Ha det bra kompisar, nu ska jag ... ja ni. Ta det lugnt. That's my mission of this week end.
 

Btw... efter att ha lagat det här, hade jag ett halvt kilo
grytbitar kvar som snart skulle bli för gammalt.
Då gjorde jag en kalops:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback