tovesutopia.blogg.se

Sjukgymnastik

Jag tränar varje vecka. Även om jag egentligen bara vill säcka ihop i soffan och äta choklad. Det gäller sjukgymnastiken.

Lite bål- och höftstabiliserande övningar 2-3 gånger i veckan är verkligen överkomligt, det är inte heller någon tuff träning. Men visst tar det emot ibland. Problemet är att om jag slarvar, blir hela kroppen mer instabil och jag får ont i fotleden och tillslut även knät. Inte direkt jippi...
 

En av övningarna: Jag startar i plankan med raka armar, och drar sedan upp ena benet som på bilden. Tyngden ligger hela tiden mest på det raka benet, vilket gör att rygg och mage måste jobba ordentligt här. Sedan sätter jag tillbaka den böjda benet i startposition, och så gör jag likadant med andra benet.


Förutom mattan använder jag även ett gummirep. Det fäster jag i väggen, högt eller lågt beroende på vilken övning jag ska göra. Väldigt smart redskap, tar ju inte någon plats alls.



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback